Friday, February 16, 2007

Siapa Sebenarnya Bodoh

Kau kata aku bodoh,
Atau, kau dengan sengaja mahu memberi tahu pada Malaysia yang kau orang pandai,
Kau kata aku buat keputusan bodoh,
Atau, sebenarnya, kau nak beritahu pada Malaysia yang kau selalu buat keputusan yang pandai-pandai belaka, tidak ada cacat celanya,
Aku ingin bertanya Mana dia? Mana? Mana?
Bila kau kata aku bodoh,
Sekarang, orang kata kau lagi bodoh,
Kau beritahu seluruh Malaysia yang aku bodoh,
Sekarang, seluruh Malaysia kata, kau pun bodoh,
Setidak-tidaknya, mereka berkata kita sama-sama bodoh,
Sememangnya mereka tidak pernah mengatakan yang kita ini pandai pun,
Kau kata aku bodoh sebab kita dari negeri yang sama,
Aku kata kau pun bodoh sebab kita dari negeri yang sama juga,
Kau menikam auku dari belakang aku kerana apa?.
Kau takut dengan bayang-bayang kau sendiri kan,
Kau tidak boleh jadi pandai kalau kau kata orang lain bodoh,
Kau takkan jadi bodoh kalau kau tidak mengata orang lain bodoh,
Tak salah mengata orang bodoh kalau kita memang sah lebih pandai,
Tapi ingat, masih ramai orang lain lebih pandai daripada kita,
Kalau begitu, pada orang yang lebih pandai daripada kita, kita dah jadi orang bodoh,
Ada juga orang yang lebih kuasa daripada kita menggelarkan kita bodoh,
Dia panggil kita bodoh, bukan kerana dia pandai, tapi kerana dia ada lebih kuasa, walau pun dia sebenarnya tidak pandai,
Walaupun dia bodoh, kita terpaksa mengatakan dia pandai, walaupun dia sebenarnya bodoh,
Bila mendengar cakapnya, kita mengangguk-ngangguk,
Apakah kita mengangguk-ngangguk itu menunjukkan kita pandai,
Orang yang melihat kita mengatakan kita kaki bodek,
Membodek, memanglah kerja kita, itu kerja yang kita memang pandai,
Apakah dengar mendengar cakap orang seperti ini kita jadi pandai?
Atau, kita jadi lebih bodoh?
Apakah kita mengatakan dia pandai tetapi yang sebenarnya dia memang bodoh,
Marhumnya, kita memang sama-sama bodoh.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home